(Börja eller avsluta gärna med att läsa denna debattartikel: Dagens nyheter och fundera över vad du tycker och tänker! jag kommer provocera lite i detta inlägg, men det för att få igång en debatt. och som ett utlopp för alla mina ihopsamlade tankar under veckan.)
Jag har funderat mycket över digitala verktyg och datoranvändning i skolan den här
veckan. Det började med att jag blev fundersam efter måndagens föreläsning -
att det inte alls ställdes några kritiska frågor om vad det gör med barn att
sitta framför en skärm hela dagarna, vad som händer med det sociala och
mellanmänskliga livet, hälsoaspekter och vad händer med barnens integritet om de är med på
bloggar, facebook eller google? Vad gör man med föräldrar som
inte vill att deras barn ska finnas på internet, ägas av google? (Jag vill
egentligen inte heller vara med på/i google och tycker det är problematiskt att
vi studenter ”måste” det, så då skulle jag verkligen inte vilja att
mina (inte existerande) barn tvingas till det - de som inte får ta ett aktivt ställningstagande). Och borde barnen inte någon gång om
dagen vara fria från ”skärmen”? Och kan skolan kräva av eleverna att äga
smartphones, när föräldrarna är emot detta (speciellt i så unga åldrar)?
Sedan läste jag på lite om de olika digitala verktyg och kan förstå
poängen. Jag gjorde verkligen det! Det kan vara ett bra kompletterande
hjälpmedel, absolut! Och jag tycker också att barn ska lära sig att använda datorer
och få tillgång till det breda utbudet som finns. Men jag är ändå fortsatt försiktig och lite kritisk inställd och vill gärna se mer forskning på verkliga positiva/negativa effekter på lärande. Och jag står fast vid att allt måste problematiseras, för det finns ALDRIG bara en sida av ett mynt.
Det existerar faktiskt problem med internet. För några år sedan gick man ut med att TVÅ googlesökningar kräver ungefär lika
mycket energi som att koka en kopp te. Och att IT-sektorn, inklusive allt, är ungefär en
lika stor miljöbelastning som världens alla flygresor (Sverigesradio, Artikel 1). Samtidigt som nyare forskning från KTH visar att datoranvändning i Sverige enbart ligger på 1,2 % av de totala utsläppen och att den även kan bidra till att skära ner på andra utsläpp
(om vi jobbar hemma, osv) (KTH). Så saker har kanske förändrats. (Som jag har förstått det är det extremt svårt att veta hur mycket ITsektorn drar egentligen för det var extremt svårt att hitta fakta om det).
Men vi har även sett problem med föräldrar som försvinner i sina telefoner vilket
kan påverka barnen negativt (Sverigesradio Artikel 2,
Svenska Dagbladet)
och att unga drabbas av falsk närsynthet
av sina smartphones, dock inte av läsplattor (Sverigesradio Artikel 3),
men att läsplattor i sin tur kan ge paddnacke (Sverigesradio Artikel 4).
Och vi måste även fundera över
vad vi vill ha för socialt samvaro i framtiden. Närhet och kramar är viktiga, tex har forskning
visat att barn som inte kramats av sina föräldrar under sin uppväxt kan påverka deras vuxna emotionella liv negativt (Sverigesradio Artikel 5).
Ett till problem är att vi rör oss allt mindre, fast våra kroppar fortfarande är
byggda för att röra sig lika mycket som för längesen (Närhälsan). Dessutom har undersökningar visat att social media kan vara mer beroendeframkallande än tobak och alkohol och orsaker stress och sömnlöshet (Dagens Nyheter). Och om du söker på offline retreat eller digital detox får du massa träffar - säger det inte ganska mycket? Så det finns problem som vi måste fundera över, även om miljöpåverkan inte är så stor längre och även om datorer och internet har extremt många fördelar.
MEN jag hittade även det här: – Vi ser att användningen av mobiler, datorer och läsplattor ändrar på hjärnans funktioner. Om barnen använder tekniken i en lärande miljö så är det bra för hjärnan, det utvecklar den, säger han. och att det bara är den ständiga uppkopplingen och multitasking som kan vara farligt (SVT).
MEN jag hittade även det här: – Vi ser att användningen av mobiler, datorer och läsplattor ändrar på hjärnans funktioner. Om barnen använder tekniken i en lärande miljö så är det bra för hjärnan, det utvecklar den, säger han. och att det bara är den ständiga uppkopplingen och multitasking som kan vara farligt (SVT).
Så visst är den moderna tekniken bra på massa saker, men det
finns frågetecken som enligt mig också är viktiga att lyftas fram i exempelvis en lärarutbildning!
Jag vill inte vara en bakåtsträvare, men jag tycker det är viktigt att vårt kritiska tänkesätt stöds och utvecklas. Och jag skulle tycka det vore jätteintressant
att få diskutera integritetsfrågan i samband med internet och skola. Och vad som händer
med vårat sociala liv och vår hälsa om allt blir så digitalt som vi idag lär
oss? Som Skolverket skriver: IT i skolan
behöver en kritisk analys och att olika undersökningar har gett
dubbeltydiga resultat (Skolverket).
KRAM! ;)
/Nina
(Voilà då var mitt debattinlägg klart ;) Åh nej, nu blev det alldeles för långt igen!)
Bra inlägg Nina.
SvaraRaderaJag håller med dig i en hel del , varför ska vi tvinga föräldrar barn ut på nätet när de inte känner sig redo?
Igår diskuterade jag med fritidspersonal angående användandet av iPad på fritids då svarade hon med att det räcker med att barnen redan får så mycket av det under skoltiden och i hemmet.
Barnen behöver använda sina händer för att kunna öva sin skrivstil , att få in motoriken. Visst digitala verktyg ska vara till hjälp men man ska kunna undervisa utan att vara beroende av den.
Väl genomtänkt inlägg! Det är från många vinklar du presenterar exempel på kritik mot det digitala användandet. Dock inte som motståndare av digitala verktyg, utan snarare som upplysare av "att varje mynt har två sidor". Som kommentar är det svårt att ta ställning till alla dina presenterade vinklar, så jag väljer vad jag uppfattar som din huvudpunkt, lär barnen tänka kritiskt.
SvaraRaderaRunt varje gathörn i dagens samhälle finns det något som försöker påverka alla människor till att köpa, göra eller tycka något. Därför är det enormt viktigt att vi tidigt lär oss att kritiskt värdera vår omgivning.
Det finns faktiskt ett skolämne som har huvuduppgiften i just det här med kritiskt tänkande, filosofi heter ämnet. Ordet filosofi har lite av en flummig stämpel, men om man leker med tanken att presentera frågan för en första klass: "Hur skulle det vara om det började regna godis?" Någonting som för barnen låter fantastiskt från början visar sig efter en stund inte vara lika fantastiskt i kommentarer som "det skulle göra ont", "alla skulle äta för mycket godis", "vart skulle allt godis ta vägen?". En tanke från mig om kritiskt tänkande.
Tummen upp Nina! :)
Jag tycker att du har ett bra resonemang till digitaliseringen av skolan, jag är också väldigt kritisk till användningen. Men kan vi som lärare lära oss att använda tekniken på rätt sätt är jag öppen för förslag. Vi skulle ha haft en kurs som behandlade enbart IT och dess för- och nackdelar, inte som nu, när vi blandat mycket IT med annan kurslitteratur.
SvaraRaderaJag tycker inte att det gör något att ditt inlägg är för långt, eftersom det var intressant att läsa det.
Jag tycker att skolans inriktning inom IT är helt bakvänd. Läroplanen är författad av en generation som växte upp utan datorer och för dem är de fortfarande något nytt som man måste lära sig om i skolan och datoranvändningen ses som ett självändamål.
SvaraRaderaI skolan dyker plötsligt en klassuppsättning paddor upp men det finns inga vettiga appar installerade och ingen vet vilka appar som skulle kunna vara bra. Dessutom är det alltid något krångel med uppkopplingen.
Datorer finns i varierande mängd men även där är funktionaliteten tveksam.
Vad eleverna behöver lära sig om datorer är dels hur man sparar dokument (vet inte hur många elevers arbeten som har försvunnit för att de inte sparar dem på rätt plats), dels något som snarare kan föras till hemkunskapen: virus- och lösenordsskydd, nätetikett och pedofilvarning. Allmän datoranvändning, dvs googling och ordbehandling får de automatiskt på lektionstid, Instagram mm. lär de sig av sina kompisar.
När man låter svaga skrivare knappa på tangentbordet istället för att skriva för hand tror jag att man gör dem en björntjänst. Ofta har dessa elever dålig finmotorik och skulle må bra av att behöva använda en penna istället.
Jag saknar också den kritiska diskussionen i relation till digitaliseringen av skola och kunskap. Särskilt i en sådan här kurs, där huvuddelen av examinationsuppgifterna handlar om att tillägna sig kunskap om och praktisk erfarenhet av digitala verktyg. Det är obekvämt att behöva göra den här typen av uppgifter, när den personliga integriteten får sig en rejäl törn.
SvaraRaderaNär ska vi få möjlighet att ställa den typen av frågor, föra samtal och hitta argument utifrån ett kritiskt förhållningssätt under utbildningen?
Det finns bra poänger med den digitala utvecklingen, men det finns också baksidor med den. En aspekt nämner du; integritet och sekretess.
En annan aspekt jag kommit att tänka på är vad den gör med kunskapen och kunskapandet. Allt oftare "räcker det" ju med att googla fram kunskapen - varför ska jag då behöva kunna den? Den finns ju redan där, tillgänglig 24-7.
Personligen tror jag att man "bara" kan förstå kunskap först genom att kunna den (det här är en tanke jag prövar just nu). Och till kunskap om digitala verktyg behövs även en kritisk diskussion och relevant kunskap om källkritik, historicitet, upphovsrätt (för att nämna några områden). Något som elever också behöver få kännedom om och förtrogenhet med.
Det är verkligen eftertanke som präglar ditt inlägg, Nina! Det här har du kritiskt granskat, även om du säkert har en del kvar vad gäller fakta.
SvaraRaderaPrecis som du inleder så berör det hälsan hos människor och djur, hur mycket tid vi lägger på kommunikation på nätet. Det kan man själv märka av tydligt. Sedan kommer du till något som jag känner speciellt drar i mitt hjärta och det är närhet. Alla människor behöver ett visst individuellt mått av kärlek. Det har även diskuterats att det är så viktigt med närhet att man dör utan den. Jag kan tyvärr inte referera till något här. Men som massageterapeut och intresserad av hälsa och balansen i hälsan, så tror jag på det. Beröring gör under för människokroppen. Hinner man inte med den beröring man kräver för att må bra, behöver man ändra sitt liv litegrann för att inte börja må dåligt. Detta är som sagt mycket individuellt hur mycket social- och kroppskontakt man behöver. Jag har tänkt mycket på det här med digitala verktyg de senaste två veckorna, och jag kom ganska snart fram till att för mycket olika digitala verktyg gör mig förvirrad. Det finns ett gyllene snitt på ca 3 st. Facebook, gmail och en till. Kanske den här bloggen då just nu. kanske möjligtvis ett till. Men thats it. Stress är vad jag känner om jag inte ägnar mig åt andra aktiviteter. Du har helt klart något att forska på här Nina!
Så till integritetsfrågan: Jag lägger inte upp bilder offentligt om det inte skulle kunna vara så att människor jag inte kände skulle kunna få se det i verkligheten, på affären och så, när det gäller min familj. Sedan lägger jag ut ganska privata åsikter ibland för att som du, få få igång en diskussion eller ibland klargöra saker och se om fler håller med eller känner igen sig. Ett slags socialiserande blir det ju då. Sen håller jag med dig om att jag inte förstår varför en filmuppgift i lärarutbildningen ska visas offentligt. Men eftersom jag inte har något emot det är det ok för mig. Men visst, jag undrar också varför..
P.S Ditt inlägg har bra längd och är lätt att läsa!Jo också skulle jag säga att jag börjat bli så kritisk mot olika digitala verktyg, för att jag inte förstår varför jag ska byta ut praktiska saker med dem. Men en ståndpunkt jag har är också att hittar jag ett riktigt bra digitalt verktyg, så kommer jag använda det. Det får inte slösa min energi utan ska bara tillföra hjälp.
SvaraRaderaP.S Ditt inlägg har bra längd och är lätt att läsa!Jo också skulle jag säga att jag börjat bli så kritisk mot olika digitala verktyg, för att jag inte förstår varför jag ska byta ut praktiska saker med dem. Men en ståndpunkt jag har är också att hittar jag ett riktigt bra digitalt verktyg, så kommer jag använda det. Det får inte slösa min energi utan ska bara tillföra hjälp.
SvaraRaderaJag är också kritisk gentemot all denna teknik i undervisningen, även på lärarutbildningen. Jag tycker att man ska få välja oavsett om man går på mellanstadiet eller universitetet om man vill använda teknik. Framförallt så är jag kritisk till att man MÅSTE använda olika typer av teknik, även på låg och mellanstadiet. Nu är det ju faktiskt så att alla (även om en del kan finna det otroligt) inte har dator, surfplatta, mobiltelefon mm. Det finns faktiskt de familjer som inte har råd. Vad ska skolan göra då? Jag kommer ihåg från högstadiet då man var tvungen att renskriva sin uppsats på dator. Detta gick ju inte då vi inte hade en dator hemma. Så jag skrev så fint jag bara kunde för hand. Men det var inte rätt enligt min lärare, som då gav mig ett lägre betyg för den sakens skull. Ska det vara så? Att man får lägre betyg för att man inte kan eller har möjlighet att använda teknik? Enligt mig så borde det inte vara det men det verkar som att det är åt det hållet det lutar.
SvaraRadera