Ja, hur kan vi få eleverna att bli nyfikna att ta till sig
kunskap? Hur kan vi motivera de till att vilja lära sig saker?
Jag utgår ifrån John Deweys (1859-1952) teori ”learning by
doing” – där det teoretiska närmar sig det praktiska. Han menade att man först
kan komma till verklig insikt genom handling. Genom att praktiska inslag kombineras
med teoretiska kan man dessutom nå ut till fler elever med sina olika
förutsättningar för lärande.(Lundgren,
Säljö, & Liberg, 2014, s. 239, 288) För några elever kan det vara
svårt att lära sig enbart genom att lyssna, utan behöver se och läsa det som
presenterats för dem, åter andra på ett helt annat sätt – vilket visar vikten
ut av olika inlärningsstilar (Hwang
& Nilsson, 2011, s. 261). Även kreativitet kan bidra
till att stimulera, skapa förutsättningar för funderingar och eftertanke, för
att uppnå aha-upplevelser (Hwang
& Nilsson, 2011, s. 273).
Det finns även forskning på att det existerar ett samband
mellan kunskapsöverföring och aktiv lärande, kanske eftersom problemlösning
blir mer konkret. Det kan även kombineras med att man först studerar något
teoretiskt, för att sedan undersöka det i ”verkligheten” (Phillips
& Soltis, 2014, s. 130). I Michael Coles studier har
det även visat sig att eleverna kan utnyttja resurser i omgivningen för att
lösa problem eller utföra uppdrag, vilket jag tolkar som att även exempelvis
skolgården eller en skog i närheten kan vara en sådan resurs. Det är så kallad
situerad lärande, där lärande sker i naturliga situationer som aktiverar och
engagerar (Phillips & Soltis, 2014, s. 98).När elever får möjlighet
att undersöka och vara aktiva forskare tillsammans, samtidigt som de får
möjlighet och tid att undersöka och diskutera, så kan det optimera lärande(Phillips
& Soltis, 2014, s. 83)
Jag tror som läraren i seriestrippen att man kan använda sig
utav praktiskt lärande, ute på plats och i verkligheten. Att det kan bidra till
större nyfikenhet, aktivt lärande och samarbete mellan eleverna. Det kan kanske
även bidra till en ökat förståelse och möjlighet att på flera olika sätt använda
sig av kreativa inslag i undervisningen! Ett exempel på detta kan vara
utomhuspedagogik.
Gott nytt ÅR till er alla!
Referenser:
Hwang, P.,
& Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och
kultur.
Lundgren, U. P., Säljö, R., & Liberg, C. (2014). Lärande,
skola, bildning : [grundbok för lärare]. Stockholm: Natur & kultur.
Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (2014). Perspektiv på lärande.
Lund: Studentlitteratur.
Även om seriestrippen är kort har den ett bra budskap som stämmer överens med John Deweys teori, learning by doing. Att arbeta och lära på olika sätt tror jag mycket på och att det främjar lärandet hos eleverna. Att arbeta i klassrummet tillsammns med kamrater, att få experimentera, använda digitala verktyg men även att få uppleva lärandet ute i verkligheten utanför klassrummet eller genom att gå på museum. Att lära på olika sätt och att eleverna får möjlighet att uppleva med alla sina sinnen tror jag stärker lärandet, väcker nyfikenhet och ger dem möjlighet att lära för livet. Eleverna behöver få lära efter sina förutsättningar, så varierar vi lärare undervisningen har eleverna olika sätt att ta till sig kunskap på.
SvaraRadera