söndag 27 december 2015

Learning by doing - seriestripp




Ja, hur kan vi få eleverna att bli nyfikna att ta till sig kunskap? Hur kan vi motivera de till att vilja lära sig saker? 

Jag utgår ifrån John Deweys (1859-1952) teori ”learning by doing” – där det teoretiska närmar sig det praktiska. Han menade att man först kan komma till verklig insikt genom handling. Genom att praktiska inslag kombineras med teoretiska kan man dessutom nå ut till fler elever med sina olika förutsättningar för lärande.(Lundgren, Säljö, & Liberg, 2014, s. 239, 288) För några elever kan det vara svårt att lära sig enbart genom att lyssna, utan behöver se och läsa det som presenterats för dem, åter andra på ett helt annat sätt – vilket visar vikten ut av olika inlärningsstilar (Hwang & Nilsson, 2011, s. 261). Även kreativitet kan bidra till att stimulera, skapa förutsättningar för funderingar och eftertanke, för att uppnå aha-upplevelser (Hwang & Nilsson, 2011, s. 273).

Det finns även forskning på att det existerar ett samband mellan kunskapsöverföring och aktiv lärande, kanske eftersom problemlösning blir mer konkret. Det kan även kombineras med att man först studerar något teoretiskt, för att sedan undersöka det i ”verkligheten” (Phillips & Soltis, 2014, s. 130). I Michael Coles studier har det även visat sig att eleverna kan utnyttja resurser i omgivningen för att lösa problem eller utföra uppdrag, vilket jag tolkar som att även exempelvis skolgården eller en skog i närheten kan vara en sådan resurs. Det är så kallad situerad lärande, där lärande sker i naturliga situationer som aktiverar och engagerar (Phillips & Soltis, 2014, s. 98).När elever får möjlighet att undersöka och vara aktiva forskare tillsammans, samtidigt som de får möjlighet och tid att undersöka och diskutera, så kan det optimera lärande(Phillips & Soltis, 2014, s. 83)

Jag tror som läraren i seriestrippen att man kan använda sig utav praktiskt lärande, ute på plats och i verkligheten. Att det kan bidra till större nyfikenhet, aktivt lärande och samarbete mellan eleverna. Det kan kanske även bidra till en ökat förståelse och möjlighet att på flera olika sätt använda sig av kreativa inslag i undervisningen! Ett exempel på detta kan vara utomhuspedagogik.

Gott nytt ÅR till er alla!

Referenser:

Hwang, P., & Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och kultur.

Lundgren, U. P., Säljö, R., & Liberg, C. (2014). Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]. Stockholm: Natur & kultur.

Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (2014). Perspektiv på lärande. Lund: Studentlitteratur.

1 kommentar:

  1. Även om seriestrippen är kort har den ett bra budskap som stämmer överens med John Deweys teori, learning by doing. Att arbeta och lära på olika sätt tror jag mycket på och att det främjar lärandet hos eleverna. Att arbeta i klassrummet tillsammns med kamrater, att få experimentera, använda digitala verktyg men även att få uppleva lärandet ute i verkligheten utanför klassrummet eller genom att gå på museum. Att lära på olika sätt och att eleverna får möjlighet att uppleva med alla sina sinnen tror jag stärker lärandet, väcker nyfikenhet och ger dem möjlighet att lära för livet. Eleverna behöver få lära efter sina förutsättningar, så varierar vi lärare undervisningen har eleverna olika sätt att ta till sig kunskap på.

    SvaraRadera