fredag 18 december 2015

Baka baka en liten kaka

Hej kära läsare

Grupp 13 planerar en lektion för årskurs 5 inom ämnet matematik.  Ett av de strävande målen enligt läroplanen är att eleverna ska kunna jämföra, uppskatta och mäta bl.a. volym och massa . De digitala verktygen som eleverna kommer att använda sig av är informationssökning via nätet, iPads för att spela in hur de har gått tillväga för att baka kaka och därefter så sker redigeringen via Windows Movie Maker.

Syftet med denna uppgift är att ha en varierande lektion där eleverna får större inblick att vi använder oss av matematik dagligen som t.ex. måttsatser och massa. Lärandet kommer ske på olika sätt som t.ex. att söka information, följa instruktioner men även förklara med hjälp av de matematiska begreppen och egna ord när det är dags för inspelning.

Lektion 1
Introducera det nya temat, återkoppling och förkunskaper . Vad kan eleverna sedan tidigare och hur mycket kommer de ihåg. Vi tar en genomgång för att fräscha upp minnet sedan delas klassen i grupper för att påbörja informationssökning efter recept.

Lektion 2
Lektionen börjar med att ha en genom gång hur man redigerar med hjälp av Windows Movie Maker. Därpå får grupperna sätta igång med att skapa fram receptfilm och baka , då har vi konceptet learning by doing .


Lektion 3
Nu var det dags för varje grupp att redovisa sin film för sina klasskamrater, som efterföljs av en diskussion och avslutas med att varje elev får fylla i en utvärderings enkät . 



Det var grupp 13´s planering hur man tillämpar matematik i verklighet .

Nu när du sett och läst vår planering, hur skulle du som lärare kunna tillämpa matematik för att väcka intresset för dina elever för att inse att vi använder oss av det dagligen? 

9 kommentarer:

  1. Intressant och roligt att ni kombinerar både matematik och bakning, vilket även blir en sorts belöning efter slutförd bakningsfilm. Däremot förstod jag inte riktigt vad det är eleverna ska filma och redigera? Det framgick lite otydligt i er presentation. Väldigt bra att ni kopplar er film till litteraturen vi har läst på ett tydligt och bra sätt.
    Ungefär när ni kom till "utvärdering" försvann ljudet ett tag och det var väldigt svårt att höra vad som sades, vilket var synd. En fråga jag har är hur ser er formativa bedömning ut efteråt?
    Tack för en bra film!

    SvaraRadera
  2. Detta var ett annorlunda men roligt sätt att visa hur man kan använda matematiken i vardagen. Jag spann vidare på er idé och kom att tänka på pepparkakshus, så här i juletider. Det skulle kunna fungera som en uppföljning av er bakning, då barnen skulle kunna få göra en skalenlig ritning och sen mäta, rita och skära ut de olika delarna från en deg till ett pepparkakshus. Överlag tycker jag att ni har gjort en bra presentation, synd som sagt att ljudet krånglar lite och sen hade det varit intressant att höra hur ni såg på för- och nackdelar för användandet av verktyget och arbetssättet. Hoppas ni får en riktigt god jul och gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker om er koppling av ämnet matematik till en vardaglig händelse som bakning. Om vi ska få fler elever intresserade av matematik så måste vi också få dem att förstå att det är så mycket mer än några tal på ett papper. Allt omkring oss är matematik. Vi kan nästan inte göra någonting utan att räkna, mäta, se mönster, beräkna, kalkylera, uppskatta...
    Alldeles för många elever tycker att ämnet är tråkigt. Det gör mig både ledsen och förfärad. En så viktig kunskap måste ges en bättre och mer lockande utformning. Därför är jag glad att ni slog ett slag för matematik i er redovisning.
    Men är inte tre lektioner en alldeles för kort tid? Att på lektion nummer två hinna baka, filma och redigera det färdiga resultatet känns övermäktigt. Jag undrar också hur många elever som jobbar i varje grupp? Får de en fast roll? Det vill säga att de antingen, bakar, filmar eller redigerar. Eller kommer de att få prova på alla delar?

    SvaraRadera
  4. Spännande - matte i vardagen, det gillas skarpt. :-) Använder mig av liknande exempel i klasser där det finns matte-trötta elever (då blir det påtagligt för dem "hur ofta" matematiken faktiskt förekommer i vardagen).

    Apropå formativ bedömning gällande er skoluppgift;
    - var och när har ni tänkt att ge formativ bedömning?
    - på vilket sätt kan ni se att var och en av eleverna har fått de kunskaper som var målet för uppgiften?

    Apropå lektionernas antal:
    - som Susanne skrivit här ovan, tre lektioner "känns" för lite. Hur långa är lektionspassen, tänker ni, om ni vill hålla er till tre tillfällen? Det är mycket som ska hinnas med, förslagsvis bör det vara fler lektionstillfällen än tre stycken.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att ni har en intressant tanke med er lektion. Att eleverna ska förstå hur de använder sig av matematiken i vardagen. Jag tror också eleverna skulle tycka att den här lektionerna var väldigt roliga. Det är också aktuellt eftersom att många elever tror att de bara kommer räkna matte i skolan. För att få upp intresset för ämnet tror jag därför att det är viktigt att vi ger konkreta exempel på när det används även om dessa situationer känns självklara för oss.

    Jag håller däremot också med ovanstående kommentarer om att jag tror att tiden inte riktigt kommer att räcka till för alla moment. Kanske att filmredigeringen skulle få ett eget lektionstillfälle om ni inte har väldigt långa lektioner. Jag undrar också hur ni ska se varje elevs lärande och vad varje enskild elev har förstått. Examineras de på något sätt individuellt t.ex. genom att ni går runt och ställer frågor till alla eller en annan uppgift senare. Det är annars lätt i grupparbeten att man missar en del elever som inte alls har förstått utan som antingen tror att de har förstått eller som bara hänger med gruppen.

    SvaraRadera
  6. Kul upplägg. Bra sätt att praktiskt få fram ett lärande. Här visar ni på att man kan baka in tekniken i även dessa lektioner. Man kan ju hoppas att man kommer få gott om tid att utföra lektioner på detta vis. Tror på att detta kan locka till ett livslång lust att lära hos barnen. God fortsättning på er!

    SvaraRadera
  7. Kul upplägg. Bra sätt att praktiskt få fram ett lärande. Här visar ni på att man kan baka in tekniken i även dessa lektioner. Man kan ju hoppas att man kommer få gott om tid att utföra lektioner på detta vis. Tror på att detta kan locka till ett livslång lust att lära hos barnen. God fortsättning på er!

    SvaraRadera
  8. Vad spännande att använda bakning som uppgift!
    Att baka eller laga mat är något naturligt man som äldre gör iaf ganska ofta. Det ska följas recept och mätas. Toppen att använda måtten och volymen på ett konkret sätt, där eleverna också får förståelse för när de kan använda detta i verkligheten.
    Att lära genom att göra underlättar ofta!
    Också roligt att få göra en film och klippa och lära sig att göra en film.
    Jag tror återkoppling och repetition är mycket viktigt!
    Trevligt att se er presentation!
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  9. Bra presentation och kul att ni valde bakning. Där använder man verkligen matte. Tycker det är ett roligt sätt att använda matten på just för att matten är ett ämne som är svårt för vissa men också för att det anses tråkigt. Jag har alltid haft svårt för matten och tyckte det var ett jätte tråkigt ämne. Detta ändrades dock när jag fick en annan lärare i grundskolan. Läraren förklarade bättre och genast blev ämnet lite roligare. Matten behövs och därför är det bra att man i framtiden kanske får tänka i dom banorna, hur kan matten bli roligare? När det gäller dom yngre årskurserna så skulle jag kunna tänka mig att använda mig av naturen när man har matte lektion. Learning by doing tror jag mycket på. Man går ut på en promenad i skogen och använder sig av t.ex. pinnar eller kanske stenar för att räkna. Går att göra mycket med matten egentligen så lite konstigt att det inte utvecklas lite mer av lärare.

    SvaraRadera