söndag 6 december 2015

Observation

Observation
Under den gångna veckan som varit har vår grupp diskuterat en del om observationerna som vi har gjort ute på olika skolgårdar.

Det visade sig att leken skiljde sig ganska mycket om det var på lågstadiet eller mellanstadiet. På lågstadiet lekte barnen mer med både pojk- och flicka medan de lite äldre som gick på mellanstadiet lekte mer med samkönade. Undra vad det kan bero på egentligen? Är det så att barnen har fått fler fördomar? Kanske bara för att man leker med de motsatta könet måste man vara ”kär” och bli retad för de eller beror de på andra saker, intresse?

Det var många av oss som trodde att barnen skulle vara mer intresserade av sina mobiltelefoner istället för att leka men så var inte fallet snarare tvärtom, de har knappt synts till. Kanske beror de på att skolorna hade mobil förbud. Om så är fallet tycker jag det är nyttigt barn behöver leka de lär sig av leken att exempelvis kompromissa med varandra.

All denna teknik vi har idag kan bli för mycket både barn och vuxna sitter som klistrade framför skärmar hela dagarna vilket jag inte tror är bra. Är man ute på en restaurang är det inte helt ovanligt att se ett par sitta uppe med sina mobiler istället för att prata med varandra. Vad händer med den vanliga konversationen mellan individer?

Vi har under veckan även kollat på olika digitala verktyg som kan vara till stöd i undervisningen. Här hittade vi en hel del bra grejer tyckte vi. Både praktiska hjälpmedel i form av film samt ”lärspel” dessa verktyg tror jag kan vara bra för att lätta på undervisningen.

Mvh Emma

4 kommentarer:

  1. Intressant observation. Undra om uppdelningen är för att dom börjar leka mer olika lekar när dom blir äldre.

    SvaraRadera
  2. Intressant observation. Undra om uppdelningen är för att dom börjar leka mer olika lekar när dom blir äldre.

    SvaraRadera
  3. Min observation går delvis i samma linje, i synnerhet de senare åren (åk 5-6) var väldigt uppdelade könsvis. Kan det bero på mognadsgraden lite också? Att flickor i 6:an ofta har kommit in i puberteten, exempelvis.

    SvaraRadera
  4. Det här med att eleverna delar upp sig är nog en mognadsfråga, man försöker kanske hitta en identitet och följer likasinnade? Bra med mobilförbud tycker jag, håller med om att det har gått förlångt. Men som sagt tekniken är bra i viss mån, som det ni nämner om "lärspel". Hoppas ni hittar något som är passande för uppgiften.

    SvaraRadera