Observation
Under den gångna veckan som varit har vår grupp diskuterat
en del om observationerna som vi har gjort ute på olika skolgårdar.
Det visade sig att leken skiljde sig ganska mycket om
det var på lågstadiet eller mellanstadiet. På lågstadiet lekte barnen mer med både pojk- och flicka medan de lite äldre som gick på mellanstadiet lekte mer med
samkönade. Undra vad det kan bero på egentligen? Är det så att barnen har fått
fler fördomar? Kanske bara för att man leker med de motsatta könet måste man
vara ”kär” och bli retad för de eller beror de på andra saker, intresse?
Det var många av oss som trodde att barnen skulle vara
mer intresserade av sina mobiltelefoner istället för att leka men så var inte
fallet snarare tvärtom, de har knappt synts till. Kanske beror de på att
skolorna hade mobil förbud. Om så är fallet tycker jag det är nyttigt barn
behöver leka de lär sig av leken att exempelvis kompromissa med varandra.
All denna teknik vi har idag kan bli för mycket både
barn och vuxna sitter som klistrade framför skärmar hela dagarna vilket jag
inte tror är bra. Är man ute på en restaurang är det inte helt ovanligt att se
ett par sitta uppe med sina mobiler istället för att prata med varandra. Vad
händer med den vanliga konversationen mellan individer?
Vi har under veckan även kollat på olika digitala
verktyg som kan vara till stöd i undervisningen. Här hittade vi en hel del bra
grejer tyckte vi. Både praktiska hjälpmedel i form av film samt ”lärspel” dessa
verktyg tror jag kan vara bra för att lätta på undervisningen.
Mvh Emma
Intressant observation. Undra om uppdelningen är för att dom börjar leka mer olika lekar när dom blir äldre.
SvaraRaderaIntressant observation. Undra om uppdelningen är för att dom börjar leka mer olika lekar när dom blir äldre.
SvaraRaderaMin observation går delvis i samma linje, i synnerhet de senare åren (åk 5-6) var väldigt uppdelade könsvis. Kan det bero på mognadsgraden lite också? Att flickor i 6:an ofta har kommit in i puberteten, exempelvis.
SvaraRaderaDet här med att eleverna delar upp sig är nog en mognadsfråga, man försöker kanske hitta en identitet och följer likasinnade? Bra med mobilförbud tycker jag, håller med om att det har gått förlångt. Men som sagt tekniken är bra i viss mån, som det ni nämner om "lärspel". Hoppas ni hittar något som är passande för uppgiften.
SvaraRadera