söndag 17 januari 2016

Jämlikhet vs. rättvisa

Gruppens diskussion efter föreläsning var bl.a. om jämlikhet.

Hur mycket gynnar det eleverna?
Visst alla barn är lika värda det är vi helt och hållet överens om . Men ska alla behandlas lika så blir det inte rättvist. För som vi vet så är alla barn olika och deras personlighet skiljer sig mycket mellan varandra.


Det här en bild som har cirkulerat runt på Fb J På bilden ser man tydligt skillnaden mellan jämlikhet och rättvisa.
om vi ska vara jämlika och alla får samma förutsättningar ger det oss olika resultat, vilket leder till att några elever inte syns så mycket på bild . Det blir inte jämlikt i slutändan. Men om vi vänder på det och utgår från elevernas olika förutsättningar och utifrån den ta fram den hjälpen/stöd som eleven är i behov av blir det mer rättvisst tycker jag och de vi strävar efter är att alla får samma resultat .
Hur tolkar du bilden?

Alla i gruppen kom fram till att vi ska se individen och inte könet.
Fråga är varför vi ska hacka upp oss hela tiden på att alla är lika, för det är vi inte och då menar jag genetiskt. Hur många kvinnor finns det inom brandman branschen, tror du?
Hur många kvinnor har klarat de fysiska testen . Om vi antar att den kvinnliga sökande får stöd och skippar testen, tror ni att hon klarar av jobbet?

Enligt kommunals hemsida 2011 var 3,1 procent av de heltidsanställda brandmännen kvinnor .


Om ni har följt den senaste julkalendern så har ni väl lagt märke till hur jämställdhet har förändrats med tiden, så jag är väldigt tacksam till alla kvinnor som har kämpat för att få mig att stå där jag är nu =)

Tack för mig 
/Sheima

14 kommentarer:

  1. Va härligt at du tog upp julkalendern, jag tänkte också på den när jag läste om jämställdhetsutvecklingen i Sverige. Jag tycker att det visar en klar bild över att jämställdhet kommer att uppnås om tillräkligt många strävar åt samma håll, sedan tar detta tid ch kommer kanske ta ytterligare 100 år innan människan kan släppa det arbete som krävs idag för att få ett jämställt samhälle. Jag skulle vilja rekommendera kort-serien "Fröken Frimans krig" som går att se på svt play. Den behandlar det svenska samhället under tidiga 1900-talet och visar hur det kunde se ut för kvinnan innan rösträtten och kvinnan i arbetet. En tänkvärd och intressant serie som även den visar på att utveckling tar tid, men det går! /Jeanette

    SvaraRadera
  2. Va härligt at du tog upp julkalendern, jag tänkte också på den när jag läste om jämställdhetsutvecklingen i Sverige. Jag tycker att det visar en klar bild över att jämställdhet kommer att uppnås om tillräkligt många strävar åt samma håll, sedan tar detta tid ch kommer kanske ta ytterligare 100 år innan människan kan släppa det arbete som krävs idag för att få ett jämställt samhälle. Jag skulle vilja rekommendera kort-serien "Fröken Frimans krig" som går att se på svt play. Den behandlar det svenska samhället under tidiga 1900-talet och visar hur det kunde se ut för kvinnan innan rösträtten och kvinnan i arbetet. En tänkvärd och intressant serie som även den visar på att utveckling tar tid, men det går! /Jeanette

    SvaraRadera
  3. Väldigt rolig diskussion, och den där bilden gav en fin bild av rättvisa. Det som är svårt är att väga lika inför just rättvisa, för vem äger rätten att avgöra vad som är rättvist för olika individer? Det är en självklarhet att det ska givas lika villkor för alla elever, men givetvis är alla elever så olika att anpassningen kan bli komplicerad. Förhoppningsvis finns det bra resurser, men det vet vi ju alla att pengar till skolan har inte alltid prioriterats.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Det är så sant det du skriver! Alla är ju olika, olika är bra men det innebär också att alla inte kan behandlas på samma sätt. Olikheterna som vi bär på innebär att vi har olika förutsättningar, det är snarare dessa förutsättningar som ska avgöra vad vi behöver för att nå vårt bästa

    SvaraRadera
  6. Jag håller med vad du skriver. Om det ska vara jämställt och alla ska få lika mycket så kommer det i slutändan att skilja drastiskt mellan individerna. Det är viktigt att titta på personen och utefter det bilda just den personens förutsättningar.

    SvaraRadera
  7. Detta är en spännande diskussion som vi måste lyfta mer.

    SvaraRadera
  8. Intressant inlägg! Håller med om att man måste se individen före könet. Alla föds med olika förutsättningar här i livet, och ett av vårt jobb som blivande lärare är att försöka ge alla elever samma förutsättningar och möjligheter. Då kommer man hamna i situationer där man får behandla eleverna olika. Vissa kommer nog se detta som att vi är orättvisa men som ni säger, behandlar man alla lika så blir det inte rättvist i slutändan.

    SvaraRadera
  9. Denna bild har jag sett flera gånger och det är något vi måste tänka på som framtida lärare. Jag tycker inte att jämställdhet är något man ska sträva efter - jag tycker istället att man ska sträva efter rättvisa.

    SvaraRadera
  10. Bra inlägg som väcker olika tankar kring rättvisa, bilden har verkligen en stor betydelse som visar den viktiga meningen med att man ska vara rättvis!

    SvaraRadera
  11. Vettiga tankar och ett vettigt inlägg. Vi kan inte behandla alla lika för vi är inte lika som individer. Med största sannolikhet så kommer den mänskliga befolkningen heller aldrig bli lika överallt med samma förutsättningar både fysiskt och psykiskt. Därför är det inte rättvist att behandla alla lika. Tror precis som ni kom fram till att man måste se till individen och anpassa efter dennes förutsättningar. Sedan måste ju alla få hjälp efter sina egna förutsättningar annars blir det ju inte rättvist heller. Tycker mycket om bilden den talar för sig själv.

    SvaraRadera
  12. Bilden säger att detta är enkelt och helt självklart, men är det verkligen det? I skolan pratas det om att man ska ge mer begåvade och mindre begåvade samma möjligheter att nå sin högsta potential. Om "staketet" var så högt så att ingen utav dem såg något, hur hade man fördelat lådorna då?

    Alla har inte samma förutsättning och behandlar inte omvärlden och kunskap på samma sätt. Då går det heller inte ge varje individ exakt samma saker att jobba med. Vi borde kanske lägga resurserna efter behov. Är det jämlikt först när det är rättvist?
    Hade gött! =)

    SvaraRadera
  13. Väldigt intressant och spännande inlägg!
    Jag har inte sett den här bilden tidigare och det väcktes mycket tankar. Jag anser att vi måste se alla som olika individer och inte ett kön. Vi är ju alla olika och har olika förutsättningar.
    Världen är ju varken rättvis eller jämställd på alla håll. Jag är dock glad över att vi har kommit så långt vi ändå har i Sverige och jag hoppas det fortsätter åt rätt håll. Sen håller jag dock med dig om att man inte kan dra det hur långt som helst då alla kanske inte klarar av samma jobb även om jag tycker att alla ska få möjligheten.
    I skolan bör vi jobba på att verkligen se alla eleverna så de kan utvecklas så långt det bara går.

    SvaraRadera
  14. Riktigt bra och intressant inlägg. Det ger i alla fall mig en tankeställare som jag inte riktigt tänk på förut. Och bra bild som beskriver precis det ni menar. Håller absolut med om att man ska se till individens behov och inte till de behoven som en grupp kan behöva ha då alla faktiskt är olika och behöver olika mycket stöd. Men givetvis är alla lika mycket värda och ska ha samma förutsättningar till att utvecklas. Men Tyvärr är detta en svår uppgift för lärarna idag. Att kunna hålla koll på en stor klass med alla dess individer.

    SvaraRadera