söndag 10 januari 2016

Den laborativa delen


När jag jobbade på en skola  med  åk 1 så hade dem  temat vatten inom No ämnet. Eleverna skulle lära sig om vattnets kretslopp, dess olika former och som avslutning på temat fick de även utföra några experiment där vattnet var i centrum .

Varför jag valde just denna seriestripp var för att eleverna fick själva experimentera , sätta ord på utförandet och även förklara varför det blev så här.
När  eleverna  själva förklara med egna de gjort eller utövat,  fastnar kunskapen lättare i hjärnan  dessutom ger det eleverna mer lust lära när man väl förstår vad det går ut på =). 

John Dewey är filosofen som närmade mellan teori och praktik, han anser att man inte kan lära sig endast genom läsning och teori utan att man måste vara i en handling eller genomföra den (Lundgren, Säljö, & Liberg, 2014, p. 239) . Teorin Learning by doing går ut på att eleven står i centrum, att praktiken kan tillsättas med studier för att förenkla för eleverna att ta till sig kunskap (Säljö, 2014, p. 288). Dewey såg gärna att eleverna engageras i aktiviteter där det krävs ett samarbete för att komma fram till en lösning. Lärarens uppgift blir så att stimulera tänkandet och vara till hands för att stötta eleverna (Phillips & Soltis, 2014, p. 89).

Jag som lärare tycker att den praktiska delen är en komplement till den teoretiska , då får eleven en bättre bild på undervisningen/temat eller vad lärandet gå ut på.
 

Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (2014). Perspektiv på lärande. Lund: Studentlitteratur.


Säljö, R. (2014). Den lärande människan. In U. P. Lundgren, R. Säljö, & C. Liberg (Eds.), Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare] (pp. 251–309). Stockholm: Natur & kultur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar