fredag 22 januari 2016

En kort artikel från svt om näthat och mobiler.

Jag läste precis detta och tänkte att ni andra kanske också tycker det är intressant:
Ja, det här kommer vi nog möta mycket i framtiden... Hur ska vi hantera det? Mobilförbud? Samtal? Vad tror ni hjälper? Och tänk vad mycket vi inte ens vet om att det finns! Jag har aldrig hört talas om periscope...
Ha det gått! 

ps: och det här gick igår på "Lärarrummet: UR" i P1 http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/669206?programid=4421. Tänkte det var intressant för vår inlämningsuppgift: lärande genom lek (för förskolan, men ändå).

2 kommentarer:

  1. Ja kanske det ändå ska vara så att det ska vara mobilförbud i klassrummen. Varför inte? De flesta skolorna har iPads eller datorer som eleverna arbetar med och då behöver de int e sin telefon. Detta med att få många likes, ja det är säkert så att många barn blir glada om de får uppmärksamhet på detta sätt, men tycker din artikel visar att det gått för långt någonstans. Bra tips om UR, Lärande genom lek. Ur har många bra filmer och program att läsa.

    SvaraRadera
  2. JAg tycker definitivt att det ska vara mobilförbud i klassrummen! Det är en personlig tillhörighet som inte hör hemma där. Om eleverna behöver ha mobil med sig till skolan för att till exempel föräldrar ska få tag på dem så får dessa förvaras i skåp, avstängda i väskan eller lämnas till lärare vid varje lektion. Jag har förstått att det finns en del som förespråkar mobiltelefonen som ett digitalt hjälpmedel i undervisningen, men om detta ska ske så tycker jag inte att det ska vara en personlig mobil utan då bör detta vara något som skolan köpt in och dessa får endast användas till skolrelaterat arbete. Det är min åsikt angående detta. Tycker det är helt sjukt vad våra barn använder sina mobiltelefoner till idag.

    SvaraRadera