Det är inte så lätt
att komma in i en diskussion när tekniken strular varje gång vi ska ha möte, det
tar så lång tid för att komma igång. Sen tar det också lång tid för att förstå
hur saker och ting ska funka och att alla gruppmedlemmar hänger med som t.ex.
senaste Hangouts on Air .
Vilket av dessa inlärningsteorier skulle passa mina elever?
Det var en av våra diskussioner i gruppen. Vad ska vi använda utav dessa lärande perspektiv för att så många elever så möjligt ska få en bra inlärningsmetod?
Det är tyvärr svårt att bestämma sig för endast ett perspektiv, i varje perspektiv finns det både för och nackdelar.Sen är det så att vi är olika och vår inlärning sker på olika sätt.
För vissa av oss räcker det att delta på en föreläsning medan andra behöver flera andra redskap för att få i sig samma kunskap . Det beror även på mognaden också, barnen kan vara i olika stadier. Alltså går inte att bestämma ett perspektiv på rak arm . Vissa funkar bättre i grupp andra ensamma . Ämnet, tidpunkt och rum kan också spela en stor roll . Därför finns det många faktorer att ta hänsyn till. Men vi ansåg efter ett tag att vi kanske ska ta det bästa av varje perspektiv för att gynna eleverna.
Belöningssystem …
Kan det vara så att dessa killar inte bryr sig om belöningen eftersom det inte var för deras ålder, att de är för gamla för belöning?Finns det någon åldersgräns för belöning ?
Min känsla så här direkt är att basera sitt lärande på ett belöningssystem känns rätt så mycket 1900 tal, i dagens samhälle så söker ungdomar och även barn ofta sina egna belöningar genom till exempel spel och sociala medier så det kan finnas en viss mättnad av belöning redan när skoldagen börjar.
SvaraRaderaNu menar jag dock ändå inte att belöningsystem inte fungerar utan det gäller nog bara att man måste vara skicklig som lärare att kunna känna av när det ges tillfälle för att använda sig av det perspektivet. Att försöka få ordning på en stökig grupp med en belöning kanske inte är det bästa sättet medans en belöning i en grupp som gjort något oväntat och/eller bra kanske höjer deras motivation ännu mer. Och nej, det finns nog ändå ingen åldersgräns för belöning, det skulle känns för trist.
Belöning i sig tror jag aldrig att man blir för gammal för, utan det handlar om vad belöningen är. En tuff kille i tonåren bryr sig måttligt mycket om ifall han får guldstjärnor i kanten på sin mattebok. Vad det skulle kunna vara för belöning istället vet jag inte, men jag tror starkt på att man måste byta metod, hitta vad som är roten till problemet, varför är den här killen bråkig och stökig i klassen? ... Förstår han inte de uppgifterna som ges i matten, hur är läsförståelsen, hurdana är familjeförhållandena hemma, har han ont?
SvaraRaderaDet är många faktorer som måste spela in och jag tror inte att killen är bråkig utan anledning, eller att guldstjärnor skulle andra hans sätt.
Just belöningsystem är väldigt svårt. Belöningsystem i skolan ännu svårare. Det kommer alltid finnas elever som inte kan lyckas i alla moment. T.ex. barn med speciella behov. Ska skolan lägga ansvar på dem att lyckas när de inte har verktyg eller förmågan att göra det. Blir de inte belönade då? eller blir det kollektiv bestraffning så klassen inte blir belönad p.g.a. dessa barn?
SvaraRaderaForskning visar att belöningsystem i skolan är kontraproduktivt. Jag tror att det kan stämma.
Belöning kan fungera... men kanske inte sättet med stjärnor i den åldern. Som tidigare skribenter skrev tror jag det mer kan handla om att visa tillit till eleven som annars visar sig stökig. Lyckas få hela gruppen visa på ett exemplariskt beteende som kanske i slutändan lyckas smitta av sig. Om den eller de som är stökiga aldrig får vara med i gruppaktiviteter eller det övriga gör för att de inte gör som alla andra, det biter nog hårdare.
SvaraRadera