söndag 22 november 2015

Personliga erfarenheter av olika metoder för lärande

I min uppväxt har jag upplevt två olika skolsystem. I Tyskland gick jag den 6-åriga grundskolan för att sedan i 7:e klass påbörja gymnasiet (vi blev indelade efter 6:e klass där det i stort sätt bestämdes elevernas framtid). Katederundervisning var det som gällde, vi fick ställa oss upp på morgonen bakom vår stol och säga: Guten morgen Herr/Frau XXX, elever fick lämna klassen om de var störande och kunde få sträck för dåliga beteende i "klassboken" (kunde leda till skolförflyttning), man fick gå om ett år om man hade för dåliga betyg och läxor, prov och andra förhör var inget konstigt. Betyg fick man inte bara för ämneskunskaper, utan även för muntligt deltagande, handstil eller uppförande. Dessutom jämfördes man alltid med sina klasskamrater i den så kallade klasspegeln och varje läxförhör eller prov var tvungen att skrivas under av vårdnadshavare. Här lärde jag mig en rädsla för auktoriteter. Hierarkier var väldigt märkbara. Och jag måste erkänna att jag fortfarande har stor (negativ) respekt för lärare/kursledare och andra som är över mig i ”hierarkin”. De där plötsliga förhören som gjordes framför hela klassen på tavlan sitter djupa (jag var blyg och hatade att behöva tvingas prata framför andra). 
Sedan kom jag till Sverige och började högstadiet och sedan gymnasiet här i Falköping. Det var ett helt annat skolklimat! Det var mycket större fokus på elevdemokrati och grupparbeten var vanliga. Läraren kändes närmare oss elever. Jag älskade på gymnasiet de olika elevföreningar där vi som elever fick vara aktiva och planera olika föreläsningar, demonstrationer, samarbeten med andra grupper, osv. Och jag kommer fortfarande ihåg att jag som elev fick delta vid utvecklingssamtal – i Tyskland var det bara med lärare-föräldrar, som elev hade du ingen större makt än att slå dig fram med bra betyg. Sedan vet jag om att jag när jag hade kommit till Sverige kände jag att jag kunde glida lite igenom skolgången, utan större ansträngningar - som kanske inte var så bra. Mina föräldrar tyckte väl ofta att jag pluggade för lite då, haha. De olika skolmiljöerna har präglat mig starkt ända framtill nu! (Det här är mina personliga minnen, så det är inte helt objektivt! Och vissa saker kan jag tycka var bättre i tyska skolan, vissa i den svenska. Och nu såhär tio år senare har det säkerligen ändrats mycket i båda länder igen.)

Jag personligen tror mycket på den socialkulturella teorin, samtidigt som jag tror att alla teorier har sin poäng och bidrar till olika viktiga aspekter i undervisningen. Dessutom tror jag att det är viktigt att inte fastna i en viss idé/teori/praxis, utan att en måste ha kvar sund förnuft och känna av vad som faktiskt fungerar i de olika sammanhangen, med de olika eleverna. Men ett för strikt skolmiljö tror jag inte på. Elever ska tycka det är roligt att gå till skolan, förstå att de lär sig för livet, inte vara rädd för de vuxna och vara med att skapa sin ”arbetsmiljö”.  Vad tycker ni?

Sedan kan jag tycka det är spännande att se hur samhällsutvecklingen kan speglas i de olika teoriers utveckling. Som att Behaviourism kom igång när Darwin kom med sin evolutionsteori som Säljö skriver i Lärande, Bildning, Skola. Eller när andra världskriget tog slut och lärandeteorier från USA tog fart där demokrati och gemensamt lärande fick allt mer ta plats. Samtidigt som det kan iakttas att de olika teorier byggdes på varandra eller hur olika nya teorier bildades genom att motbevisa tidigare idéer. Spännande tycker jag!

/Nina 


Ps: Och här en liten länk till förra veckans tema: inkludering och specialpedagogik https://www.youtube.com/watch?v=BmsUMaBJZMw

6 kommentarer:

  1. Väldigt intressant inlägg! Och oj, vilken tuff skolgång du hade i Tyskland!

    Jag håller absolut med dig om att barn inte ska vara rädda för sina lärare, barn ska ju tycka det är kul med skola. För att kunna trivas och för att vilja gå tillbaks, förstås. Samtidigt, så är den svenska skolan kanske lite "slapp" av sig, och inte särskilt sträng alls. Mycket skolkande förekommer ju, bl.a. Det hjälper ju inte precis med att läraren bara ringer hem till föräldrarna.

    Jag håller även med dig om att man inte ska fastna i en viss lärandeteori, man ska precis som du skriver känna av vad som fungerar i olika sammanhang. Dessa olika lärandeperspektiven kan man ju använda som en vägledning i sin undervisning, men att fästa sig vid en enda, nej det blir nog inte så bra. Elever är ju så olika och lär sig på olika sätt, så det är viktigt med variation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller verkligen med om att svenska skolan kan vara lite slapp. Samtidigt som jag tycker svenska skolan på "min" tid hade massa fördelar. Det är ju det som gör det så svårt - vad som blir "lagom". Sedan tror jag också att jag upplevde min skolgång i Tyskland på det sättet just för att jag var väldigt blyg - andra trivdes säkert bättre. Men alla tog skolan väldigt seriös (kan även bero på det område jag bodde i, jag kan bara referera till mina upplevelser). funderar även på om lärarens status, som är högre i Tyskland än i Sverige, spelar in. Det är svårt och verkligen ett dilemma hur det ska passa alla, att vara lagom sträng, lagom slapp och lagom allt annat! Vilken utmaning!!! :)

      Radera
  2. Intressant att få läsa om din skolgång i både Sverige och Tyskland för att få en konkret inblick i att det finns stora skillnader i undervisningens upplägg.
    Det låter som att lärarna är för hårda i Tyskland, så pass att de mer skrämmer eleverna och vill visa vem som bestämmer. Som någon slags tävling...!?
    Att känna en sammanhållning och en lagom respekt för sin lärare är superviktigt men jag tror att vi i Sverige har en annan balans på hur relationen mellan lärare och elever skall vårdas/vara.
    Ditt inlägg väcker många intressanta tankar. Detta är nog just för att det är från dina egna erfarenheter.
    /Madde

    SvaraRadera
  3. Du skrev precis det jag tänkte! Jag tror att svaret ligger just i att inte fastna i en teori och köra på det utan att hitta ett sätt där flera teorier kan samverka och hitta den mest optimala undervisningsmetoden.
    Även intressant att läsa om din tidigare skolgång, jag kom själv till Sverige som 10-åring och började då i årskurs 4. Och vilken skillnad!!! Bara det att eleverna tilltalade sin lärare vid förnamn...och "duade"!!!
    Ja, en sträng skolmiljö har med största sannolikhet väldigt disciplinerade elever med utrymmet för att känna att skolan är ett roligt ställe att vara på är nog inte så stort.
    Intressant inlägg!

    SvaraRadera
  4. Intressant att läsa om skillnader mellan skolor i olika länder!
    Jag frågar ofta mina föräldrar hur det var för de när det gick i skolan i Iran, och de betonar alltid vilken enorm skillnad det är!
    Där fick de också exempelvis betyg för uppförande och det var inte heller konstigt att man gick om en årskurs. Då la man gärna skulden på elever dessutom, det var eleven som var dum. Att det kunde vara läraren som inte kunde förklara ordentligt eller på ett annat sätt kom inte ens på tal.
    Inressant inlägg, Nina!

    SvaraRadera
  5. Det är härligt att få delta i ditt inre på det här viset, Nina. Tänk vad olika skolsystem som finns och har funnits. Jag skulle precis som du kunna skriva mig till sociokulturalismens tankar. En del av dem i alla fall. Och jag kan även känna igen mig i dig. Själv räckte jag sällan upp handen utan att svettas, för jag ville inte att alla skulle lyssna på mina tankar. Nu för tiden skiter jag i det mesta (försöker) eftersom jag innerst inne älskar att prata. jag kan även dra paralleller mellan mig och Vygotskij, som liksom jag var intresserad av det ena och det andra. Han såg estetiska lärsätt som viktiga, och han såg dem som redskap för att lära (Roger Säljö, 2014, den lärande människan).

    SvaraRadera